Wrzesień to czas zmian, jak się okazuje nie tylko w przyrodzie, ale też na platformach zakupowych. U progu jesieni w odświeżonej identyfikacji wizualnej prezentuje się Zalando. Ze zmianą logo, kroczy również nowa kampania i strategia marki.
Spis treści
Nowe logo Zalando w zasadzie nie odbiega znacząco od wersji, którą klienci marki znali do tej pory. Zmiany są na pierwszy rzut oka kosmetyczne i polegają na zastosowaniu intensywniejszego odcienia pomarańczowego oraz nowego, choć również bezszeryfowego kroju czcionki. Za tymi pozornie niewielkimi modyfikacjami, kryje się jednak coś więcej. Są one efektem przeprowadzonych badań, które według firmy, pokazują, że klienci oczekują nie tylko wysokiej jakości produktów, ale także poczucia wspólnoty i dostępu do inspirujących treści. Zmiana logo nie ma, więc nic wspólnego z przypadkiem.
Dlaczego logo jest ważne?
Logo jest niezbędnym elementem identyfikacji wizualnej marki. To właśnie ono pozwala każdej marce zapisać się w świadomości klientów. Przyciąga nas to, co estetyczne. Z tego powodu logo powinno zarówno przykuwać uwagę, wyróżniać się, jak i być czytelne, kojarzyć się z daną branżą. To właśnie logo jest zazwyczaj pierwszym punktem styczności z marką. Niektórzy powiedzieliby nawet, że jest ono najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej. Nic dziwnego. Logo stanowi fundament spójnej komunikacji marki, odzwierciedla jej wartości. A przynajmniej powinno. Darmowe czcionki i szablony dostępne w Canvie, a w efekcie tworzone „na kolanie” grafiki nie są najlepszym pomysłem. Znacznie lepiej zlecić stworzenie logo profesjonalistom w tej dziedzinie, patrząc na to, że wielu klientów już na podstawie logo Twojej firmy może podjąć decyzję o współpracy z nią.
Logo a logotyp
Wszelkie działania związane z identyfikacją wizualną powinny zaczynać się od stworzenia logo. Dobór unikalnego koloru, oryginalnej czcionki, harmonijne połączenie logotypu i sygnetu… Ale jak to? Logo i logotyp to nie to samo? Otóż nie. Najprościej rzecz ujmując, logotyp jest jednym z dwóch podstawowych elementów logo. Graficznym przedstawieniem nazwy marki, najczęściej w formie tekstowej. Drugim elementem jest wspomniany sygnet, czyli symbol graficzny jednoznacznie kojarzący się z marką. Rozkładając na czynniki pierwsze logo Zalando – logotypem jest nazwa platformy, a sygnetem pomarańczowy znak graficzny. Niektóre marki decydują się na posługiwanie się samym logotypem, bądź samym sygnetem. Inne natomiast stawiają na wprowadzenie dodatkowego elementu, czyli claimu, będącego hasłem marki. W przypadku restauracji pod złotymi łukami, claimem jest dobrze znane hasło “i’m lovin’ it”. Sygnet to dwa złote łuki. Logotypem jest zaś nazwa McDonald’s,
Przepis na dobre logo
Tworzenie logo to proces, który wbrew pozorom nie należy do najłatwiejszych. W trakcie projektowania dobrego logo pomocna jest wiedza marketingowa, wiedza z zakresu nauk humanistycznych, a także psychologii. Warto zaznaczyć, że wraz z projektem powinna powstać księga znaku, obejmująca m.in. opis budowy i znaczenia logo, jego warianty, informacje o kolorystyce oraz przykłady prawidłowego i nieprawidłowego użycia. Dzięki temu zmniejszasz szanse na to, że ktoś, kto go używa zrobi to w niewłaściwy sposób. Zanim zabierzesz się do pracy, musisz pamiętać o kilku kluczowych kwestiach. Poniżej znajdziesz listę pytań i zagadnień, na które warto zwrócić uwagę w całym procesie.
- Jaki jest cel logo?
- Jakie skojarzenia powinno wywoływać? Co powinien zapamiętać klient po jego zobaczeniu?
- W jakim stylu powinno być zaprojektowane? Logo dla firmy elektrycznej będzie wyglądało inaczej niż dla salonu beauty.
- Weź pod uwagę swoją grupę docelową. Co sprawia, że klienci związali się z Twoją marką?
- Jak sytuacja u konkurencji? Żeby klienci Cię zapamiętali, musisz się się odróżniać. Przed rozpoczęciem projektowania sprawdź, jakie logo mają Twoi konkurenci. Jeśli wielu z nich używa koloru zielonego, postaw na przykład na niebieski. Pamiętaj przy tym o psychologii kolorów
- Logo powinno być uniwersalne. Weź pod uwagę, że będzie widniało zarówno na ogromnym szyldzie firmy, jak i na firmowych długopisach.
- Pamiętaj, że mniej znaczy więcej. Logo powinno być proste i czytelne. Im więcej elementów zawiera, tym trudniej je odczytać i mniej skuteczne staje się jego oddziaływanie na klientów.
- Wyjdź poza online. Użyj kartki i ołówka i naszkicuj swoje pomysły. Pamiętaj, że pierwsze pomysły mogą być oczywiste, więc daj sobie czas na ich rozwinięcie.
Fundament Twojej marki
Podczas pracy nad logo powinieneś też trochę pogdybać. Po co? Podobnie jak w przypadku Zalando, Twoje logo może w przyszłości ewoluować. Już w trakcie tworzenia rozważ więc możliwości późniejszej zmiany identyfikacji wizualnej marki. Od początku traktuj logo jako fundament wizerunku marki i inwestycję na lata, na której nie warto oszczędzać. Jeśli jest już stworzone, warto zadbać o kwestie prawne. Dzięki zarejestrowaniu znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, będziesz mieć pewność, że nie grożą Ci żadne konsekwencje związane z naruszeniem Twoich praw autorskich.