logo
  • O Firmie
        • Dlaczego my?


          • Poznaj Nas
          • Nasi klienci
        • Kariera


          • Kariera
          • Oferty pracy
        • Aktualnosci


          • Blog
  • Co robimy
        • Strony internetowe

        • Sklepy internetowe

        • Platformy internetowe

        • Pozycjonowanie stron i sklepów SEO

        • Domeny i hosting

  • Realizacje
  • Kontakt
        • Porozmawiajmy


          • Kontakt
          • Umów spotkanie
          • Lokalizacja
        • Wycena


          • Brief LOGO
          • Brief strona internetowa
          • Brief sklep internetowy
          • Brief platforma internetowa
        • Praca


          • Kariera
          • Oferty pracy

+48 720 955 360

Zalando zmienia logo… czy logotyp? Różnica między logo a logotypem

PROMOznawcy - Interaktywna agencja reklamowa > Blog > Logo > Zalando zmienia logo… czy logotyp? Różnica między logo a logotypem

Picture of Jakub Burnatowski

Jakub Burnatowski

4.9
(20)
  • 5 listopada, 2024
Ten wpis przeczytasz w czasie 3 minut!

Zalando zmienia logo… czy logotyp? Różnica między logo a logotypem

Wrzesień to czas zmian, jak się okazuje nie tylko w przyrodzie, ale też na platformach zakupowych. U progu jesieni w odświeżonej identyfikacji wizualnej prezentuje się Zalando. Ze zmianą logo, kroczy również nowa kampania i strategia marki.

Spis treści

  • Dlaczego logo jest ważne?
  • Logo a logotyp
  • Przepis na dobre logo
  • Fundament Twojej marki

Nowe logo Zalando w zasadzie nie odbiega znacząco od wersji, którą klienci marki znali do tej pory. Zmiany są na pierwszy rzut oka kosmetyczne i polegają na zastosowaniu intensywniejszego odcienia pomarańczowego oraz nowego, choć również bezszeryfowego kroju czcionki. Za tymi pozornie niewielkimi modyfikacjami, kryje się jednak coś więcej. Są one efektem przeprowadzonych badań, które według firmy, pokazują, że klienci oczekują nie tylko wysokiej jakości produktów, ale także poczucia wspólnoty i dostępu do inspirujących treści. Zmiana logo nie ma, więc nic wspólnego z przypadkiem.

Dlaczego logo jest ważne?

Logo jest niezbędnym elementem identyfikacji wizualnej marki. To właśnie ono pozwala każdej marce zapisać się w świadomości klientów. Przyciąga nas to, co estetyczne. Z tego powodu logo powinno zarówno przykuwać uwagę, wyróżniać się, jak i być czytelne, kojarzyć się z daną branżą. To właśnie logo jest zazwyczaj pierwszym punktem styczności z marką. Niektórzy powiedzieliby nawet, że jest ono najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej. Nic dziwnego. Logo stanowi fundament spójnej komunikacji marki, odzwierciedla jej wartości. A przynajmniej powinno. Darmowe czcionki i szablony dostępne w Canvie, a w efekcie tworzone „na kolanie” grafiki nie są najlepszym pomysłem. Znacznie lepiej zlecić stworzenie logo profesjonalistom w tej dziedzinie, patrząc na to, że wielu klientów już na podstawie logo Twojej firmy może podjąć decyzję o współpracy z nią.

Logo a logotyp

Wszelkie działania związane z identyfikacją wizualną powinny zaczynać się od stworzenia logo. Dobór unikalnego koloru, oryginalnej czcionki, harmonijne połączenie logotypu i sygnetu… Ale jak to? Logo i logotyp to nie to samo? Otóż nie. Najprościej rzecz ujmując, logotyp jest jednym z dwóch podstawowych elementów logo. Graficznym przedstawieniem nazwy marki, najczęściej w formie tekstowej. Drugim elementem jest wspomniany sygnet, czyli symbol graficzny jednoznacznie kojarzący się z marką. Rozkładając na czynniki pierwsze logo Zalando – logotypem jest nazwa platformy, a sygnetem pomarańczowy znak graficzny. Niektóre marki decydują się na posługiwanie się samym logotypem, bądź samym sygnetem. Inne natomiast stawiają na wprowadzenie dodatkowego elementu, czyli claimu, będącego hasłem marki. W przypadku restauracji pod złotymi łukami, claimem jest dobrze znane hasło “i’m lovin’ it”. Sygnet to dwa złote łuki. Logotypem jest zaś nazwa McDonald’s,     

Przepis na dobre logo

Tworzenie logo to proces, który wbrew pozorom nie należy do najłatwiejszych. W trakcie projektowania dobrego logo pomocna jest wiedza marketingowa, wiedza z zakresu nauk humanistycznych, a także psychologii. Warto zaznaczyć, że wraz z projektem powinna powstać księga znaku, obejmująca m.in. opis budowy i znaczenia logo, jego warianty, informacje o kolorystyce oraz przykłady prawidłowego i nieprawidłowego użycia. Dzięki temu zmniejszasz szanse na to, że ktoś, kto go używa zrobi to w niewłaściwy sposób. Zanim zabierzesz się do pracy, musisz pamiętać o kilku kluczowych kwestiach. Poniżej znajdziesz listę pytań i zagadnień, na które warto zwrócić uwagę w całym procesie.

  • Jaki jest cel logo? 
  • Jakie skojarzenia powinno wywoływać? Co powinien zapamiętać klient po jego zobaczeniu? 
  • W jakim stylu powinno być zaprojektowane? Logo dla firmy elektrycznej będzie wyglądało inaczej niż dla salonu beauty. 
  • Weź pod uwagę swoją grupę docelową. Co sprawia, że klienci związali się z Twoją marką?
  • Jak sytuacja u konkurencji? Żeby klienci Cię zapamiętali, musisz się się odróżniać. Przed rozpoczęciem projektowania sprawdź, jakie logo mają Twoi konkurenci. Jeśli wielu z nich używa koloru zielonego, postaw na przykład na niebieski. Pamiętaj przy tym o psychologii kolorów
  • Logo powinno być uniwersalne. Weź pod uwagę, że będzie widniało zarówno na ogromnym szyldzie firmy, jak i na firmowych długopisach. 
  • Pamiętaj, że mniej znaczy więcej. Logo powinno być proste i czytelne. Im więcej elementów zawiera, tym trudniej je odczytać i mniej skuteczne staje się jego oddziaływanie na klientów. 
  • Wyjdź poza online. Użyj kartki i ołówka i naszkicuj swoje pomysły. Pamiętaj, że pierwsze pomysły mogą być oczywiste, więc daj sobie czas na ich rozwinięcie. 

Fundament Twojej marki

Podczas pracy nad logo powinieneś też trochę pogdybać. Po co? Podobnie jak w przypadku Zalando, Twoje logo może w przyszłości ewoluować. Już w trakcie tworzenia rozważ więc możliwości późniejszej zmiany identyfikacji wizualnej marki. Od początku traktuj logo jako fundament wizerunku marki i inwestycję na lata, na której nie warto oszczędzać. Jeśli jest już stworzone, warto zadbać o kwestie prawne. Dzięki zarejestrowaniu znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, będziesz mieć pewność, że nie grożą Ci żadne konsekwencje związane z naruszeniem Twoich praw autorskich.

  • Tagi: logo, logotyp, marka

Podziel się:

Podobał Ci się artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!

Średnia ocena 4.9 / 5. Głosowało: 20

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Picture of Jakub Burnatowski

Jakub Burnatowski

Jestem specjalistą ds. frontendu stron i sklepów internetowych oraz ekspertem w obszarze WordPress. Moje umiejętności obejmują tworzenie estetycznych i responsywnych interfejsów, które zachwycają użytkowników. Jako specjalista WordPress, dostarczam spersonalizowane rozwiązania, optymalizację i integrację strony lub sklepu online. Moje doświadczenie pozwala mi tworzyć wyjątkowe doświadczenia użytkownika, zgodne z najnowszymi trendami.

Masz pytania?

Wojciech Grębowiec

  • +48 720 940 667
  • w.grebowiec@promoznawcy.pl

Czego szukasz?

NEWSY

Jak przygotować stronę i aplikację na nowe obowiązki w 2025 roku (także w projektach UE)?

20 sierpnia, 2025

WCAG w praktyce: jak przygotować stronę

19 grudnia, 2024

Typografia od podszewki. Praktyczne porady

12 grudnia, 2024

Spis treści – GPS po Twoim

05 grudnia, 2024

Daj się znaleźć! SEO dla Twojego

28 listopada, 2024

Jak Rossmann i CCC ratują porzucone

Kategorie

  • Biznes lokalny
  • Blog
  • brief
  • Czcionka
  • E-commerce
  • Google
  • Grafik
  • grafika
  • infografika
  • Logo
  • Logotyp
  • Marketing
  • newsletter
  • Pozycjonowanie
  • SEO
  • Sklepy internetowe
  • Słownik marketingowy
  • Social Media
  • Strony internetowe
  • Typografia
  • Wizerunek firmy
  • WordPress

Tagi

agencja marketingowa B2B biznes Blog brief Consent mode Content marketing CPM ctr Czcionka. typografia domena Dostępność cyfrowa e-commerce faceboook font google grafik grafika idealny klient infografika instagram kod authinfo Konwersja logo logotyp Makrokonwersja marka marketing Mikrokonwersja porzucony koszyk pozycjonowanie rwd SEO spis treści strategia marketingowa strona internetowa strona responsywna strony internetowe słowa kluczowe Słownik terminów tworzenie stron wcag wordpress współpraca zabezpieczenia

Chcesz więcej wiedzy?

Sprawdź także

Jak przygotować stronę i aplikację na nowe obowiązki w 2025 roku (także w projektach UE)?
E-commerce
Promo Znawcy

WCAG w praktyce: jak przygotować stronę i aplikację na nowe obowiązki w 2025 roku (także w projektach UE)?

Dostępność cyfrowa, jeszcze do niedawna postrzegana jako „miły dodatek” lub niszowa specjalizacja, dzisiaj staje się fundamentem nowoczesnego biznesu i obowiązkiem prawnym. Dla podmiotów publicznych jest

Czytaj dalej »
2025-08-20
Typografia
Jakub Burnatowski

Typografia od podszewki. Praktyczne porady

Wygląd tekstu powinien iść w parze z jego treścią. Przez wygląd mamy na myśli czytelność i estetykę. Nawet jeśli użytkownik trafi na Twój artykuł, niedociągnięcia

Czytaj dalej »
2024-12-19
SEO
Jakub Burnatowski

Spis treści – GPS po Twoim artykule internetowym

Regularnie publikujesz artykuły na swoim blogu, pamiętasz o linkowaniu, nagłówkach i frazach kluczowych… A co ze spisem treści? Poznaj jego ogromną rolę oraz wpływ na

Czytaj dalej »
2024-12-12
Footer Logo

PROMOZNAWCY Sp. z o.o.

Al. Józefa Piłsudskiego 17/4
35-074 Rzeszów
KRS: 0000910605, NIP: 5170417718

Konto bankowe: mBank
Numer: 27 1140 2004 0000 3502 8145 8324

Biura lokalne

-----

Przydatne linki

  • Referencje
  • Mapa strony
  • Szkolenia
  • FAQ
  • Newsletter
  • Polityka prywatności

Na blogu

  • WCAG w praktyce: jak przygotować stronę i aplikację na nowe obowiązki w 2025 roku (także w projektach UE)?
  • Typografia od podszewki. Praktyczne porady
  • Spis treści – GPS po Twoim artykule internetowym

© 2020-2023 Promoznawcy Sp. z o.o., Al. Józefa Piłsudskiego 17/4, 35-074 Rzeszów. Wszelkie prawa zastrzeżone. | Lokalizacja biura: N: 50.03085, E: 21.98525

×
Cookies
Obsługujemy pliki cookies. Jeśli uważasz, że to jest ok, po prostu kliknij "Akceptuj wszystko". Możesz też wybrać, jakie chcesz ciasteczka, klikając "Ustawienia". Przeczytaj naszą politykę cookie
Ustawienia Odrzuć wszystko Zaakceptuj wszystko
Cookies
Wybierz, jakie pliki cookies chcesz zaakceptować. Twój wybór zostanie zachowany przez rok. Przeczytaj naszą politykę cookie
  • Konieczne
    Te pliki cookie nie są opcjonalne. Są one potrzebne do funkcjonowania strony internetowej.
  • Statystyka
    Abyśmy mogli poprawić funkcjonalność i strukturę strony internetowej, na podstawie tego, jak strona jest używana.
  • Doświadczenie
    Aby nasza strona internetowa działała jak najlepiej podczas twojego przejścia na nią. Jeśli odrzucisz te pliki cookie, niektóre funkcje znikną ze strony internetowej.
  • Marketing
    Udostępniając swoje zainteresowania i zachowania podczas odwiedzania naszej strony, zwiększasz szansę na zobaczenie spersonalizowanych treści i ofert.
Zapisz Odrzuć wszystko Zaakceptuj wszystko

Przeciągnij i upuść (lub) Wybierz pliki

    Klauzula

    Tak, zgadzam się z polityką prywatności.