Regularnie publikujesz artykuły na swoim blogu, pamiętasz o linkowaniu, nagłówkach i frazach kluczowych… A co ze spisem treści? Poznaj jego ogromną rolę oraz wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania, a już nigdy nie zapomnisz o dodaniu go do swojego artykułu.
Spis treści
Kojarzy się przede wszystkim z książkami. Natkniesz się na niego również w instrukcjach obsługi czy podręcznikach. Cel jest zazwyczaj jeden – ułatwić odnalezienie konkretnego fragmentu większej całości. Jak to się przekłada na realia internetowe oraz optymalizację treści na Twojej stronie? Odkryj najważniejsze informacje oraz praktyczne wskazówki dotyczące internetowego spisu treści!
Co takiego w sobie ma internetowy spis treści?
Taki spis treści jest niczym innym jak wypunktowaną listą składającą się z nazw wszystkich nagłówków. Sprawdza się szczególnie przy dłuższych i bardziej złożonych tekstach. W zależności od struktury witryny znajduje się pod leadem albo w pasku bocznym. Warto podkreślić, że ze spisu treści korzystają nie tylko ludzie, ale też… roboty. Tak. Roboty. Te indeksujące. Dzięki spisowi treści szybciej rozpoznają one tematykę strony, a to z kolei pomaga algorytmom Google lepiej zrozumieć układ artykułu.
Z korzyścią dla odbiorcy
Tworząc spis treści, pamiętaj o tym, aby był funkcjonalny dla czytelnika. Zadbaj o to, aby lista odnosząca się do nagłówków była interaktywna. Co to oznacza w praktyce? Użytkownik powinien jednym kliknięciem przejść do interesującego go fragmentu tekstu. W ten sposób oszczędzisz mu konieczności scrollowania strony, a siebie uchronisz przed utratą jego zainteresowania.
Z korzyścią dla SEO
W dobie cyfryzacji spis treści zyskał całkiem nowe znaczenie. Został wręcz podniesiony do rangi kluczowego narzędzia wspierającego optymalizację stron pod kątem organicznych wyników wyszukiwania. Czy słusznie?
Spis treści = wyższy CTR
Powiemy wprost. Artykuły zawierające spis treści mają dodatkową przewagę w wynikach wyszukiwania. Google potrafi rozpoznać ten element na stronie i wykorzystać z korzyścią dla Ciebie. W wynikach SERP spis treści pojawia się w formie kilku dodatkowych odnośników pod meta opisem. Dzięki temu wpis oferuje więcej linków prowadzących do różnych fragmentów artykułu, a to z kolei przyczynia się do wyższego współczynnika klikalności (CTR).
Spis treści = więcej słów kluczowych
Jeśli chcesz zwiększyć liczbę słów kluczowych w artykule, dodaj spis treści! Ponieważ frazy ze spisu treści naturalnie pojawiają się już w nagłówkach, ich ponowne użycie przynosi dodatkowe korzyści. Zabieg ten poprawia doświadczenie użytkownika, a jednocześnie nie jest postrzegany przez wyszukiwarki jako podejrzana technika sztucznego nasycania treści słowami kluczowymi.
Spis treści = mniejszy współczynnik odrzuceń
Wiemy już, że dzięki klikalnym linkom użytkownicy łatwiej znajdują interesujące ich sekcje artykułu, ale to nie wszystko. Interaktywny spis treści obniża również współczynnik odrzuceń. Kiedy użytkownik trafia bezpośrednio na interesujący go fragment, jest bardziej skłonny zostać na stronie dłużej.
Spis treści = poprawna hierarchia nagłówków
Dobrze zoptymalizowana strona internetowa idzie w parze z prawidłowo zorganizowaną hierarchią nagłówków. Zyskują na tym nie tylko czytelnicy, ale również autorzy artykułów. Jeśli przypadkiem użyłeś niewłaściwego poziomu nagłówka, spis treści ułatwi Ci wychwycenie tego błędu i dokonanie niezbędnych poprawek. Sytuacja win-win w najczystszej postaci.