Sprawdza się doskonale, gdy chcemy przedstawić wyniki badań, zobrazować powiązania między zjawiskami lub w ciekawy sposób podsumować naukowy artykuł. Jest świetnym sposobem na przekazanie informacji w zrozumiałej i atrakcyjnej formie. Mowa tu oczywiście o infografice. Jednak czy wiesz, jak stworzyć taką, która naprawdę działa? Poznaj kluczowe zasady, które pomogą Ci zaprojektować efektowne i zarazem efektywne infografiki.
Spis treści
Jeśli chcesz przedstawić jakiś skomplikowany temat w przejrzysty i zarazem estetyczny sposób, postaw na infografikę. Czyli właściwie na co? Infografika to najprościej rzecz ujmując połączenie tekstu i obrazu, które skutecznie przyciąga uwagę odbiorców. Dzięki niej nawet najbardziej złożone zagadnienia stają się łatwiejsze do zrozumienia.
Infografiki w świecie online
Infografiki świetnie sprawdzają się w internecie. Twórcy z powodzeniem wykorzystują je w instagramowych karuzelach czy postach na Facebooku i LinkedIn. To idealny sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorców w szybkim tempie. Między innymi dlatego korzystają z nich twórcy webinarów. Wizualizacja kluczowych punktów wystąpienia jest pomocna w utrzymaniu tej uwagi. Szczególnie jeśli temat jest wybitnie skomplikowany, infografika może ułatwić jego zrozumienie, a nawet uchronić przed przedwczesnym naciśnięciem przycisku zamykającego kartę przeglądarki.
Infografiki w świecie offline
Infografiki to nie tylko domena internetu. Tak naprawdę spotkasz je na każdym kroku – instrukcje składania mebli, tablice informacyjne na dworcu czy w centrum handlowym. Infografikami są także mapy, tabele, wykresy towarzyszące artykułom i raportom. Wielu przykładów dostarcza prasa – rosnące kursy walut, notowania euro, prognoza pogody dla całego kraju. W czasach kiedy nie było dostępu do internetowych prognoz pogody i radaru opadów, nasi rodzice i dziadkowie nie musieli czytać ściany tekstu, żeby poznać prognozę na następny dzień. Wystarczyło, że odnaleźli swoje miasto na mapie Polski i już wiedzieli jakiej aury za oknem mogli się spodziewać konkretnego dnia. Kwestię wiarygodności takiej prognozy pominiemy.
Czy jest sens tworzyć infografiki?
To pytanie należące do tych z rodzaju retorycznych. Jesteśmy codziennie zasypywani ogromną ilością informacji. Nic dziwnego, że podczas czytania artykułów często ograniczamy się do skanowania nagłówków, wyliczeń i pogrubionych fragmentów, zamiast zagłębiać się w całość treści. Chcemy szybko znaleźć konkrety. Infografiki idealnie wpisują się w tę potrzebę. Artykuły wzbogacone o infografiki są nie tylko chętniej czytane, ale również częściej udostępniane w mediach społecznościowych.
Trochę faktów i liczb
Badania kognitywne pokazują, że tekst jest najmniej efektywną formą przekazu, gdyż zapamiętujemy zaledwie 10% przeczytanych informacji. Tuż nad nim plasują się komunikaty dźwiękowe, takie jak reklamy radiowe pozwalające zapamiętać około 20% informacji. Jednak to wizualizacje danych, czyli właśnie infografiki mogą poszczycić się miażdżącą przewagą – umożliwiają zapamiętanie aż 90% przekazywanych treści. Nasz wzrok odbiera bowiem wizualizację jako całość, co pozwala umysłowi skupić się od razu na poszczególnych danych. Szacuje się, że informacje przyswajane wizualnie mogą być przetwarzane przez mózg aż 60 tysięcy razy szybciej niż te, które są przeczytane czy wysłuchane. Wniosek jest jeden. Mamy zwycięzcę.
Przepis na dobrą infografikę
- Skup się na przekazaniu kluczowych informacji w zwięzły sposób. Postaraj się umieścić na infografice około 300 słów. Zbyt dużo tekstu może zniechęcić odbiorców do zatrzymania na niej wzroku.
- Korzystaj z internetowych narzędzi i aplikacji, które umożliwiają Ci stworzenie projektu od zera lub edytowanie gotowych szablonów. Takim narzędziem jest np. Canva.
- Zadbaj o czytelność. Przed tworzeniem infografiki przemyśl hierarchię informacji. W wyróżnieniu najważniejszych danych i pokazaniu zależności między pozostałymi danymi pomocne będą już najprostsze narzędzia – paleta barw czy różne rozmiary czcionek.
- Zachowaj spójność z Twoją marką. Trzymaj się identyfikacji wizualnej marki. Używaj spójnych kolorów, czcionek i sformułowań, które są charakterystyczne dla Twojej marki.
- Wysokiej jakości zdjęcia i elementy graficzne to klucz do udanych projektów. Darmowe zdjęcia, ilustracje i grafiki oferują banki zdjęć takie jak Pexels, Pixabay, czy Unsplash.
- Nie zapomnij o dodaniu logo oraz aktywnego adresu WWW na dole infografiki. Może znak wodny? Dzięki temu nawet gdy infografika zostaje udostępniona na różnych platformach, źródło pozostaje widoczne, co zwiększa jej rozpoznawalność i zasięg.
- Nie spiesz się. Tworzenie spójnej i estetycznej grafiki wiąże się z wyszukiwaniem kluczowych informacji, prezentowaniem ich w formie graficznej oraz ukazywaniem ich wzajemnych zależności przy użyciu minimalnej ilości słów. To wymaga staranności i czasu.
Zgodnie z zasadami WCAG
Każdy obraz na stronie internetowej, w tym infografiki, powinien mieć przypisany opis alternatywny za pomocą atrybutu alt w kodzie. Opis ten powinien odnosić się do zawartości infografiki i mieć od 5 do 15 słów. Opis alternatywny nie tylko pomaga użytkownikom, ale także może wpłynąć na pozycję strony, jeśli zawrzesz w nim odpowiednie słowa kluczowe. Co prawda, zgodnie z zasadami WCAG (Web Content Accesibility Guidelines) nie musisz opisywać treści infografiki w osobnym pliku. Jednak jest jeden warunek. W treści artykułu w formie dłuższego tekstu musisz zaprezentować wnioski analogiczne do tych przedstawionych na infografice.
Gdzie szukać inspiracji, kiedy wena wyszła na spacer?
Kluczowe wskazówki często pochodzą od klientów i konkurencji. Wykorzystuj infografiki, aby odpowiadać na najczęściej zadawane pytania na Twoich mediach społecznościowych i blogu. Szukaj unikalnych faktów i ciekawostek, które wyróżnią Twoją firmę na tle konkurencji. Bądź na bieżąco z branżowymi nowinkami. W poszukiwaniu inspiracji warto również przeszukać Pinterest. Stwórz dedykowaną tablicę i zapisuj w niej pomysły na infografiki. Jeśli skorzystasz z tych wszystkich źródeł, inspiracje będą na wyciągnięcie ręki.